1. BRAVURA
  2. Dagab och Bravura

Dagab och Bravura

Bravura förser Dagab med konsulter inom området Masterdata. Bravuras konsulter jobbar som masterdataansvariga, processkoordinatorer, registervård med mera. Tillsammans med övriga kollegor på Dagab skapar de förutsättningar för hela koncernen att leverera värde till slutkunden. 

Om Dagab

Dagab är en del av Axfoodkoncernen som skapar, lagerhåller och levererar sortimentet till koncernens kedjor, såsom bl.a. Hemköp, Willys, Tempo, Mat.se och Apohem. På Dagab jobbar cirka 600 tjänstemän och runt 3000 medarbetare på lager. Utöver bolagen inom koncernen så levererar Dagab även till servicehandlare som exempelvis Reitan Servicehandel och Cirkle K.

Dagabs verksamhet vilar på goda värderingar för jord, människa och samhälle, vilket genomsyrar allt från sortimentsutveckling, paketering och transport - till hur man agerar mot sina medarbetare. Inom Dagab drivs en stor del av koncernens hållbarhetsagenda. På så sätt ger Dagab koncernens kunder förutsättningar att göra schyssta, hållbara val.

Läs mer på axfood.se/om-axfood/bolagsfamilj/dagab

Svårt och tidskrävande att hitta rätt kompetens

Som många andra arbetsgivare har Dagab haft utmaningar med employer branding och att förmedla de specifika fördelarna med att jobba hos dem. I samarbetet med Bravura har man lyckats vända denna en utmaning till framgång och skapat än mer tydlighet i erbjudandet till talangerna. Det har ställt krav på Bravuras rekryterare när det kommer till att sälja in erbjudandet till kandidaterna. Man har även sparat mycket tid på att låta Bravura hitta rätt personal till avdelningen för masterdata.

Paketera erbjudande till kandidaterna

Att jobba med masterdata är administrativt tungt och det finns en utmaning i att paketera erbjudandet till talangerna. För Dagab är ambitionen att skapa liv och värde till rollerna samt visa hur de påverkar hela verksamheten och kommunicera det till talangerna. Samarbetet med Bravura har bidragit till att hitta rätt kompetens och attrahera medarbetare.

Behålla talangerna

Att ingå i koncernen Axfood ger bra karriärmöjligheter och kan öppna dörrar inom koncernen. Bland medarbetarna som är i början av karriären är det inte ovanligt att man vill vidare efter ett tag och då är Dagab en bra inkörsport inom hela Axfood. Dagab jobbar aktivt med att skapa förutsättningar som gör att medarbetarna vill stanna längre och uppmuntrar intern rörlighet.

Rekryterarnas arbetssätt

Efter att ha gjort flera tillsättningar hos Dagab har Julia på Bravura skaffat en djup förståelse för deras affär, avdelningens behov och för profilen de söker. Julia och rekryteringsteamet har letat extra mycket efter personer med intresse för system, dagligvaruhandeln och mat, men framförallt att man vill arbeta i en roll där man skapar skillnad. Med det fokuset har de lyckats vända en utmaning till en framgång genom hur de kommunicerat Dagabs erbjudande gentemot kandidaterna, från annons till signering av avtal. Där har de fokuserat på att sälja in helheten hos Dagab.

Kompetensbaserad rekrytering

För att säkerställa rätt personer på plats jobbar vi alltid med kompetensbaserade urval och gör fördomsfria bedömningar av kandidater. Det innebär att vi skapar urval som baseras på sakliga grunder, där kompetenser, erfarenheter och potential är avgörande för matchningen. Metoden kallas för kompetensbaserad rekrytering där kandidatens kompetenser, personliga egenskaper och arbetslivserfarenhet är avgörande för en lyckad matchning. Genom att använda den metodiken eliminerar vi fördomar i urvalen och ni behöver inte välja kandidater baserat på magkänsla. Kunden får rätt personer på plats.

Dagab ser många fördelar med att anlita bemanningsföretag

Våra kontaktpersoner på Dagab är nöjda med samarbetet och ser många fördelar med att anlita ett bemanningsföretag. Det ger dem möjligheter att snabbt tillsätta vakanser, spara tid på att själv behöva leta efter kandidater, minska personaladministration och möjlighet att ta del av större kandidatnätverk än vad som är möjligt när de rekryterar själva.

Det viktigaste i ett samarbete med ett bemanningsföretag är enligt dem att aktören känner till verksamheten, förstår behoven och affären och är djupt insatta i profilen som efterfrågas. Därtill ska de snabbt lyckas matcha rätt personer och sedan ta hand om konsulterna på ett bra sätt.

”Bravura förstår vår affär, behoven och profilen vi söker och de har visat snabbhet och pricksäkerhet i leveransen.”

- Dagab

Try & hire

I samarbetet så hyr Dagab personal från Bravura och det är Bravura som är arbetsgivare för konsulterna och ansvarar för alla frågor kopplat till anställning. Själva arbetsplatsen och där uppdraget utförs är hos Dagab, vilket innebär att Dagab är arbetsledare och hanterar alla frågor kopplat till själva jobbet.Det upplägget ger Dagab flera fördelar. Bland annat minskad personaladministration, flexibilitet gällande när och hur länge de vill ha inne konsulterna samt att de har möjlighet att rekrytera konsulterna efter uppdragen löpt ut.

Fördelar för konsulterna

Det finns även många fördelar för den som jobbar som konsult via Bravura. Bland annat så har konsulten två företag som bryr sig om att hen ska trivas. För den som är intresserad finns även möjlighet att bli överrekryterad till Dagab om vakanser uppstår.

Att vara anställd via Bravura har flera fördelar. Som anställd hos Bravura medarbetarna massor av möjligheter. Vi ser till att du får den coaching och det stöd som gör att de kan trivas, utvecklas och må bra på jobbet. Det innebär bland annat att de har har tillgång till en hälsoapp, digitala träningspass, inspirationsföreläsningar och annat kul. Dessutom har alla en konsultchef som stöttar och coachar dem i deras utveckling.

En av Bravuras konsulter

Sandra ville ta nästa steg i sin karriär och testa en administrativ tjänst. Via Bravura hittade hon konsultuppdraget som masterdata-administratör på Dagab och tog chansen att prova på något helt nytt.

Tips till dig som vill jobba på Dagab

Efter att ha gjort många tillsättningar inom området Masterdata hos Dagab så har våra rekryterare bra koll på vad man bör tänka på för att lyckas landa ett uppdrag hos dem. Här är 3 tips för hur du får jobb hos Dagab!

  • Håll koll på www.bravura.se efter nya möjligheter hos Dagab. Vi jobbar löpande med Dagab och annonserar nya tjänster hela tiden. Om du hittar ett uppdrag som du vill ha, se till att söka direkt. Ju tidigare du söker desto större är chanserna att du får det.
  • Var nyfiken och ställ frågor! Vi sitter inne på mycket information om Dagab efter lång tid av samarbete. Se till att ställa mycket frågor och var nyfiken på jobbmöjligheten. Vi vet hur du gör ett bra intryck på dem!
  • Lyft fram dina styrkor med konkreta exempel. Vid varje intervju, lyft fram de egenskaper som efterfrågas för det specifika uppdraget du söker. Beskriv hur dessa stämmer in på dig genom att återge konkreta exempel på hur du använt dig av dessa egenskaper i verkliga situationer. Exempelvis ”När jag jobbade med analys på mitt senaste jobb fick jag nytta av…” osv.

Vill du veta mer om våra tjänster?

Bemanning och rekrytering utifrån dina behov

Vill du nå de mest engagerade personerna som ger ett lyft till din verksamhet? Vi jobbar med rekrytering och bemanning och är ganska säkra på att de du söker finns hos oss. Hör av dig så ser vi om det stämmer. Vi rekryterar och hyr ut personal inom fyra områden:

  • Talanger med 0-5 års erfarenhet
  • Specialister med 5+ års erfarenhet
  • Chefer och nyckelkompetens
  • IT-kompetens