Den kanske viktigaste rollen för att säkerställa allt fungerar som det ska på arbetsplatsen och att trivselnivån är på topp är en Office Manager. Det är funktionen som ser detaljerna, säkerställer att allt fungerar, att alla ytor och mötesplatser är representativa och att kontoret är i bästa möjliga skick. Därtill jobbar en Office Manager med att skapa rätt first impressions hos alla besökare, både digitalt och på kontoret.
Med alla dessa inkluderade ansvarsområden är rollen som Office Manager viktig för bolag som prioriterar rätt känsla på kontoret.
Kandidatprofil - office manager
Det finns ingen vedertagen standard eller regler kring vad en Office Manager ska ha för utbildning, kompetenser och erfarenheter, men gemensamt för de företag som vi rekryterar eller hyr ut den här kompetensen till är de personliga egenskaperna. Dessa handlar om att gilla sociala sammanhang, vilja hjälpa andra och att ha förmåga att se detaljer och skapa skillnaden som gör skillnaden. Det handlar alltså mer om att hitta rätt person med rätt inställning än om utbildning och tidigare erfarenheter.
Möt Jannica, Office Manager på Bravura
Jannica jobbar som Office Manager på Bravuras kontor i Stockholm. Tillsammans med sitt team ansvar hon för trivselnivån på kontoren och att lokalerna lever upp till förväntningarna. Därtill ansvarar de för den dagliga kontakten med kunder och kandidater som hör av sig med frågor via digitala kanaler samt tar hand om de som besöker kontoren fysiskt.
Det finns ingen vedertagen standard eller regler kring vad en Office Manager ska ha för utbildning, kompetenser och erfarenheter, men gemensamt för de företag som vi rekryterar eller hyr ut den här kompetensen till är de personliga egenskaperna. Dessa handlar om att gilla sociala sammanhang, vilja hjälpa andra och att ha förmåga att se detaljer och skapa skillnaden som gör skillnaden. Det handlar alltså mer om att hitta rätt person med rätt inställning än om utbildning och tidigare erfarenheter.
"Det viktigaste i rollen som Office Manager är att älska möten med människor, ha förmåga att lösa problem och att kunna se detaljer. Det roligaste med mitt jobb är kombinationen av varierande arbetsuppgifter och den dagliga sociala interaktionen med människor"
Jannica, Office Manager
Varierande arbetsuppgifter
Rollen som Office Manager på Bravura är en mycket varierande roll som skapar stort värde till företaget. Förutom trivselnivå på kontoret och first impressions så jobbar Jannica med flera andra arbetsuppgifter. Hon ansvarar bland annat för den dagliga supporten mot kandidater och kunder som hör av sig till eller besöker våra kontor. Jannica har även den löpande kontakten med hyresvärdar och flera leverantörer. Därtill jobbar Jannica med allt från att agera stöd till VD och ledning till resebokningar och fixande med interna events.