Tips inför kundmötet med Julia Sarantes Andersson, Account Manager på Bravura

Julia Sarantes Andersson är Account Manager på Bravura och har sedan hon var liten bedrivit försäljning med alltifrån smycken som hon designat själv till teckningar som hon ritat på sin mammas jobb. När hon skulle välja karriär var det just säljare som var det självklara valet.  Sedan Julia började på Bravura i september förra året, har hennes karriär gått spikrakt uppåt och nu senast tog hon hem segern i Bravura Sales Presentation Championship där hon höll en spännande presentation om kundbemötande.  

 

Julia! Du sprider sådan härlig energi och glädje här på kontoret. Berätta, varför valde du just Bravura? 

– Jag  drivs av möjligheten att utvecklas; både på ett personligt och ett professionellt plan. På Bravura får jag inte bara de möjligheterna utan även de bästa förutsättningarna att utveckla min karriär som säljare. Jag tror på att ett företags lönsamhet innebär långsiktighet i form av hållbarhet och medarbetarengagemang, något som Bravura också värdesätter högt. Sedan tycker jag att det är fantastiskt att vi är ett företag som ständigt är öppen för förändring, en resa som är otroligt spännande att få vara delaktig i.  

 

Julias 3 tips inför & under kundmötet  

1. Lyssna och bemöt  personen som sitter på andra sidan bordet. Alla människor vill bli bemötta och lyssnade på, våga och framförallt ta dig tiden att vara närvarande under mötet.  Försök att alltid sätta dig in i personens situation och lyssna på vad hen har att säga. Fokusera mindre på produkten och mer på den kundrelationen som man faktiskt bygger.  

 

2. Var alltid förberedd. Se till att ha en tydlig agenda, mål och syfte inför mötet. Detta leder till att alla mötesdeltagare är medvetna om vad som kommer hända, varför de investerar tid i mötet och sist men inte minst vad mötet ska uppnå. Detta ger rätt förutsättningar för ett värdeskapande möte.  

 

3. Våga ställa avslutande frågor. Många tycker att det kan vara obekvämt och jobbigt att ställa avslutande frågor i skarpt läge som exempelvis ”är du beredd att köra igång?” eller ”känner du dig trygg att vända dig till oss?”.Välj istället att se detta som något positivt, en fantastisk möjlighet att faktiskt ta reda på om kunden har någon fundering. Våga ställ frågor för att skaffa dig en större helhetsbild om kundens behov. Det visar att du är genuint intresserad och ditt engagemang för kunden lyser igenom den eventuella affären.