Frågor och svar

Söka jobb

Hur söker jag jobb?
Du söker ett jobb via oss genom att först skapa en profil på vår hemsida. Där laddar du upp aktuella dokument samt anger din kontaktinformation och övriga upplysningar. När du är färdig med din profil klickar du dig vidare till fliken Lediga Jobb, där du letar dig fram till den tjänst du är intresserad av och klickar på Sök jobbet.
Varför kan jag inte bara mejla in min ansökan?
Eftersom vi jobbar med många tjänster samtidigt hanterar vi stora mängder ansökningar. När du söker via hemsidan är du garanterad att din ansökan hamnar rätt; hos rätt rekryterare och i rätt process. Om vi tar emot ansökningar via mejl eller på annat sätt finns det en risk att ansökan inte registreras korrekt eller följs upp.
Hur laddar jag upp ett dokument till en särskild tjänst?
Alla dina uppladdade dokument hamnar på samma plats i din profil i vår interna databas. Om du vill ladda upp ett dokument kopplat till en tjänst räcker det med att ange titeln på aktuell tjänst i dokumentet. Detsamma gäller för anpassade CV:n.
Vilka filtyper kan jag ladda upp?
Vi föredrar att du laddar upp textdokument i formaten .doc eller .pdf. Det går även bra att ladda upp i .rtf även om det försämrar läsbarheten avsevärt.

Registrera profil

Varför ska jag fylla i all information när jag registrerar mig?
Det är inte ett krav att du fyller i mer information än din kontaktinformation och laddar upp relevanta ansökningshandlingar när du registrerar dig. Men ägnar du fem extra minuter för att fullgöra din registrering ökar du dina chanser att bli kontaktad av oss personligen gällande andra relevanta tjänster i framtiden.
Hur raderar jag min profil på Bravura?
För att ta bort din profil på Bravura är det lättast att du skickar ett mejl till info@bravura.se så hjälper vi dig. Glöm inte att skriva den mejladress du har kopplad till ditt Bravurakonto samt ditt för- och efternamn.

Jag har sökt en tjänst – Vad händer nu?

Varför kan jag inte få personlig återkoppling på min ansökan?
Vi beklagar att vi inte kan ge personlig återkoppling på alla ansökningar. Det handlar inte om ointresse från vår sida utan om att vi inte har tidsresurser till att ge alla sökanden återkoppling.
Hur vet jag att jag gått vidare i rekryteringsprocessen?
Vi arbetar med ett löpande urval i våra tjänster vilket innebär att vi kontaktar och intervjuar kandidater under ansökningstiden. Vi börjar oftast med en inledande telefonintervju på några minuter innan vi kallar till intervju på plats hos oss. Vid den första telefonavstämningen får du mer information om urvalsprocessen.
Hur går rekryteringsprocessen till?
Hur en rekryteringsprocess ser ut varierar beroende på tjänstens karaktär. Vanligtvis kallar vi först till en intervju hos oss, och efter det följer en eller flera intervjuer hos aktuellt företag.
Hur kommer jag i kontakt med ansvarig rekryterare för tjänsten?
Många gånger kan det vara svårt att få bolla sina tankar om tjänsten direkt med ansvarig rekryterare. Vi vill betona att det inte beror på ointresse från vår sida utan att det är en fråga om tidsresurser för oss. Om du känner du dig osäker på om tjänsten är något för dig eller har ytterligare frågor är du alltid välkommen att skicka ett mejl till info@bravura.se så hjälper vi dig efter bästa förmåga!
Varför gick jag inte vidare? Jag är ju perfekt för jobbet!
Så kan det ibland kännas för den som inte blir kallad till intervju för jobbet som känns som klippt och skuret för en själv. Anledningarna till varför det inte gick vägen kan vara många och olika från gång till gång. En orsak är ofta att vi redan kan ha hunnit en bit i rekryteringsarbetet när din ansökan kommer in och att det helt enkelt var någon annan som hann före.

Vi tycker däremot att du ska fortsätta att hålla koll på våra nya tjänster. Har vi en gång jobbat med din drömtjänst är chansen stor att vi kommer att jobba med andra liknande tjänster igen.

Om tjänster

Vad innebär senior och junior?
Senior och junior är beteckningar på relevant arbetslivserfarenhet av, för tjänsten aktuella, arbetsuppgifter. Erfarenhetsnivån reglerar exempelvis lönesättning och arbetsuppgifter.
Vad innebär rekrytering?
Rekrytering innebär att Bravura har hand om rekryteringsprocessen, men att du blir anställd direkt på företaget.
Vad innebär hyrrekrytering?
Hyrrekrytering innebär att du börjar jobba som konsult hos Bravura ute hos företaget men att det är uttalat att uppdraget i förlängningen leder till en anställning hos företaget du är på uppdrag hos. Detta är med förutsättning att du trivs på företaget och de med dig.
Vad innebär bemanning?
Bemanning innebär att arbeta på ett företag, som konsult på uppdrag av Bravura. Konsultuppdrag kan pågå under en tidsbegränsad period eller löpande under en längre tid. Bravura arbetar både med deltidsbemanning för exempelvis studenter och heltidsuppdrag.
Varför är företaget hemligt i annonsen?
Många gånger är företagen anonymiserade i våra annonser. Detta kan bero på olika anledningar. Det är viktigt att poängtera att det är vi i egenskap av bemannings- och rekryteringsföretag som fått i uppdrag att sköta rekryteringsprocessen åt aktuellt företag. Det innebär att det är vi som är kontaktpersoner, administrerar all kontakt mellan kandidater och företaget samt ansvarar för det administrativa arbetet. Kort och gott sköter vi allt!

Bra att veta är att om du går vidare i en rekryteringsprocess får du självklart all information om företaget du behöver för att ta ställning om det är någonting du vill gå vidare med.

Vad är ett traineeprogram?
Ibland händer det att vi rekryterar och bemannar till traineeprogram på olika orter och hos olika företag. Ett traineeprogram innebär oftast en intern utbildning för nyanställda juniora personer som har för ändamål att främja framtida chefs- eller specialistjobb på företaget. Det innebär oftast en avlönad skräddarsydd utbildningsperiod som följs av anställning på företaget.
Vad ska jag göra om jag inte hittar en tjänst just nu?
Då tycker vi att du ändå ska skapa en profil hos oss och ladda upp ditt cv. Som en del av våra rekryteringsprocesser söker vi bland och kontaktar dem som redan finns i vårt nätverk. Det finns därför alltid en möjlighet att vi kontaktar dig personligen med jobbförslag.

Kontakt

Vem kan jag vända mig till med frågor?
Du finner svar på de vanligaste förekommande frågorna här.

Har du frågor som rör andra områden är du välkommen att höra av dig till info@bravura.se

Jag vill jobba internt på Bravura!
Vi vill gärna komma i kontakt med drivna, engagerade personer som vill bli en del av vårt team. På vår karriärsida kan du läsa om vilka möjligheter som finns hos oss och hur det är att arbeta på Bravura. Där finns även intervjuer med några av våra medarbetare och information om vårt traineeprogram för säljare, Bravura Sales Trainee Programme.

På karriärsidan lägger vi ut de lediga platser som finns internt hos oss. När vi söker nya medarbetare till våra egna kontor annonserar vi alltid tjänsterna på vår hemsida bland övriga tjänster. Vi letar oftast efter duktiga säljare, rekryterings- och konsultschefsassistenter och rekryterare/konsultchefer. Om du prenumererar på vårt matchmail har du stor chans att hänga med nästa gång vi vill internrekrytera.

Tar Bravura emot praktikanter?
Vi förmedlar tyvärr inte praktikplatser, exjobb eller LIA till andra företag, men gäller det internt hos oss kan du skicka förfrågan till info@bravura.se så återkommer vi med svar.
Kan ni coacha mig och mitt CV-skrivande?
Vi erbjuder ingen personlig karriärcoachning till enskilda kandidater. Istället använder vi oss av vår blogg för att dela med oss av vår kunskap. I bloggen lägger vi upp nyheter om vad som händer på Bravura och delar med oss av vår kunskap i karriärsfrågor, om jobbsökande och cv-skrivning.

Med vår blogg försöker vi vara en källa till inspiration och vi hoppas kunna fylla bloggen med sådant som kan vara relevant för dig som arbetssökande eller för dig som vill vidare i karriären. Om du har andra frågor om några av våra utannonserade tjänster eller hur vi arbetar, och inte bloggen kan hjälpa dig, är du alltid välkommen att ringa eller mejla till oss.